میلی سیدلر

معرفی طایفه سادات میلی سیدلر

میلی سیدلر

معرفی طایفه سادات میلی سیدلر

میلی سیدلر

عین اله یوسفی سادات در تاریخ 1345/12/01 در طایفه ملی سیدلر مغان در روستای میروردی کندی متولد شد.در سال 1367 از طریق آزمون تربیت معلم به شغل مقدس معلمی روی آورد.
سوابق دولتی و اجرایی: معاون و سرپرست آموزش و پرورش شهرستان سرعین-مدیر آموزش و پرورش شهرستان نیر
پژوهش ها و مقالات: 1)بررسی و ارزیابی توانهای محیطی در توسعه اکوسیستم شهرستان سرعین با استفاده از SWOT
2)تحلیل نقش عوامل طبیعی در مکانیابی و توسعه کالبدی شهر اردبیل

"فرهنگ به طور عام یکی از مهمترین ویژگی های هر جامعه است که در عصر کنونی به عنوان شاخص تمدن و هویت آن جامعه به شمار می رود"

بایگانی

معرفی طایفه سادات

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰ ب.ظ

جد تمام سادات به پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین علی (ع) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برمی گردد و از این بزرگواران به ائمه اطهار و فرزندانشان نسل سادات ادامه یافته است و تاکنون نیز نسلهایی که از آنان باقی مانده و ادامه یافته است سید می گویند.

لذا طبیعی است که در طول زمان و با مهاجرت یا انتقال بعضی از اجداد سادات به مناطق مختلف دنیا و نیز مناطق مختلف ایران این سادات با استقراردر آن مناطق و در گذر زمان به زبان و اصلیتی از همان منطقه در آمده و نسلهای بعد آنان نیز چون در همان منطقه بزرگ شده اند به زبان و اصلیتی از همان منطقه در آمده اند. پس اگر در جایی ما ساداتی لر زبان یا ساداتی دیگر به زبانهای مختلف می بینیم دلیل اصلی آن انتقال جدی از اجداد آنان به آن منطقه و استقرار در آن محل بوده و نسلهای بعد وی نیز چون در همان منطقه زندگی کرده اند به همان اصلیت و زبان در آمده اند.


به هر حال ما برای روشن شدن موضوع به بررسی کامل علت و چگونگی مهاجرت سادات به ایران می پردازیم:

مهاجرت سادات به ایران و گسترش تشیع:

یکی از دلایل عمده تشیع در ایران، ورود ((سادات علوی)) به این منطقه است. این افراد، عمدتاً ((شیعه)) بوده اند. البته شیعیان آنها نیز، همگی اثنی عشری نبوده، بلکه بسیاری از آنها ((شیعه زیدی)) بوده اند.

معمولاً کسانی که محور قیامهای ضد عباسی بوده اند، شیعه زیدی شمرده می شوند.این به دلیل این بود که آنها به تقیه اعتقادی نداشته و (( قیام با سیف)) را دلیل تشخیص امامت زید می دانستند.

دلیل ورود آنها به ایران چند نکته بوده است. امنیتی که در مناطق ایران بوده، یکی از عمده ترین دلایل این مهاجرت هاست. ایران دور از دسترس حکومت هایی بود که مرکز آنها در شام و یا عراق  قرار داشت. فشار های عباسیان و قبل از آنها امویان، باعث شد تا آنها، بدین مناطق مهاجرت کنند. از میان علویین کسانی که در قیامهای چون قیام ((زید))، ((محمد بن عبدالله))، ((ابراهیم بن عبدالله)) و ((حسین بن علی)) (شهید فخ) شرکت کرده بودند، احساس خطر بیشتری می کردند. آنها یا همچون ((ادریس بن عبدالله)) به شمال آفریقا و یا مانند ((یحیی بن زید)) و ((یحیی بن عبدالله))، به مناطق شرقی یعنی ایران متواری می شدند.

دلیل دیگر مهاجرت آنها، همان دلیلی بود که سایر اعراب را به این مناطق، جذب می کرد. رفاهی که این شهرها می توانست در بر داشته باشد برای عده های از انها قابل توجه بود. اضافه بر این، آنها خود را محبوب مردم این سامان می دیدند. مردم نیز به دلیل اینکه آنها فرزندان رسول الله بودند، بدانها احترام می گذاشتند. این مسئله آنها را به این سمت، جلب می کرد (بحار الانوار، ج 50 ، ص 295).

در این میان شهرهای شیعه نشین، اهمیت بیشتری داشته است. گر چه اهل سنت نیز به علویین احترام خاصی داشتند (نور الابصار، ص 115)، این مهاجرتها، بیشتر از قرن دوم به بعد بوده است.

بعضی اولین دسته از سادات علوی مهاجر را کسانی دانسته اند که از ظلم و جور امویان و بویزه سفاکیهای حجاج به این حدود پناه آورده اند (کریمان، قصران، ج1، ص 171، 172).

انتشارات انجمن آثار ملی، همچنین در زینه المجالس، ص 810، اشاره به مهاجرت گروهی از سادات به چین شده است). بعد از آن که ((یحیی بن زید)) به ایران آمد، راه این مهاجرت گشوده شد. و لذا کسانی که از ترس ((منصور عباسی)) و به جرم حمایت از ((محمد بن عبدالله)) و برادرش ((ابراهیم)) تحت تعقیب بودند، به سرعت روی بدین منطقه آوردند. پس از آن، این مهاجرتها رو به گستردگی نهاد.

نیز ((یحیی بن عبدالله بن الحسن بن الحسن علیه السلام)) از جمله کسانی بود که در قیامهای حسین بن علی (شهیدفخ)، شرکت کرد او پس از شکست این قیام به سوی مشرق گریخت. و همراه با عدهای از کوفیان به مناطق شمالی ایران (دیلم) رفت. رشید که به شدت از این حرکتها، هراس داشت به (( فضل بن یحیی برمکی)) دستور داد تا به هر صورتی شده او را دستگیر کند. به نظر می رسد حرکت یحیی، اولین ((قیام شیعی)) در ((دیلم)) بوده است.

منطقه دیلم، یکی از مناطقی است که در مقابل مسلمین، به شدت مقاومت کرد. و تا مدتها، اسفهبدان که از قبل بر آن حاکم بودند، تسلط خود را بر آن منطقه حفظ کردند. در این فاصله، گاهی بین آنها و خلفا، صلح می شد. و گاهی نیز درگیریها و تهاجمها از دو طرف، ادامه داشت.

منطقه دیلم از نظر جغرافیایی و سیاسی می توانسته برای یک نهضت شیعی، آمادگی داشته باشد. کما اینکه بعدها در همین منطقه، اولین حکومت شیعی بوجود آمد، حرکت ((یحیی بن عبدالله)) زمینه سازی برای حرکات بعدی بود. گرچه از قبل نیز این منطقه، چنین زمینهای را، هر چند به طور مختصر، داشته است. وقتی از یحیی پرسیدند که چرا ((دیلم)) را انتخاب کرده است؟ او عنوان کرد که: ((ان للدیلم معنا خرجه فطعمت ان تکون معی)) (مقاتل الطالبیین، ص 313).

یعنی: ((من شنیده بودم)) که در دیلم یک جو انقلابی به سود ما وجود دارد. لذا به فکر افتادم از جو موجود در حهت قیام خود، بهره برداری کنم. و این خود، نشانه وجود چنین زمینهای است. شاید هم منظور او شنیدن یک خبر غیب گونه در مورد آینده این منطقه بوده است.

پس از این ماجرا با آمدن حضرت علی بن موسی علیه السلام به ایران، گروههای از ((سادات)) راهی ایران شدند تسامح مامون در مقابل سخت گیری پدرش رشید، نسبت به سادات، در رشید و سربلندی علویان، تاثیر بسزایی داشت. او گر چه با قیامهای آنها به شدت برخورد کرد، اما در حالت عادی به علت اعتقادی که به برتری علی بر سایر خلفا داشت، نسبت به علویین نیز احترام زیادی گذاشت. با این حال در اواخر سیاست او، کاملاً نسبت به این افراد که در هر حال حکومت عباسیان را تهدید می کردند، عوض شده بود. آمدن حضرت فاطمه معصومه (ع) به ایران از جمله، مهاجرتهایی بوده که در رابطه با آمدن علی بن موسی(ع) به ایران صورت گرفته است (کریمان، قصران، ج1،ص172).

مرعشی می نویسد: ..... سادات از آوازه ولایت و عهدنامه مامون که بر حضرت امامت پناهی داده بود، روی بدین طرف نهادند. و او را بیست و یک برادر دیگر بودند. این مجموع برادران و بنو اعمام از سادات حسینی و حسنی به ولایت ری و عراق رسیدند (مرعشی، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، ص277، ط تهران نشر گستره).

او پس از ذکر تغییر سیاست مامون در به شهادت رساندن امام رضا(ع) در مورد عکس العمل سادات، می نویسد: چون سادات خبر ((غدر)) مامون که با حضرت رضا کرد شنیدند، پناه به کوهستان دیلمستان و طبرستان برند و بعضی بدانجا شهید گشتند. و مزار و مرقد ایشان، مشهور و معروف است. و چون اصفهبدان مازندران در اوایل که اسلام قبول کردند. ((شیعه)) بودند و با اولادرسول علیهم السلام، حسن اعتقاد داشتند، سادات را در این ملک مقام آسانتر بود( همان مدرک، ص278).

در این دوره، عراق و کوفه دیگر منطقه امنی نبود، گرچه شیعیان آن بسیار بودند. علویان نیز با توجه به سوابق کوفه در اینکه در مواقع حساس همکاری نمی کردند، حاضر نبودند در آن منطقه، دست به تحرکی بزنند. پس از عراق، ایران یکی از بهترین زمینه های برای قیام بود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

یکی از دلایل آمدن آنها پس از این ماجرا، ((جذب نیرو)) برای ((قیام)) بوده است. مردم ایران از ترس حجاج شاهدی ذکر کرد. با این حال بعضی، اولین دسته از سادات علوی مهاجر را کسانی دانسته اند که از ظلم و جور امویان و بویژه سفاکیهای حجاج به این حدود پناه آورده اند(کریمان، قصران، ج 1ص172).

بعد از آن که ((یحیی بن زید)) به ایران آمد، راه این مهاجرت گشوده شد. و لذا کسانی که از ترس ((منصورعباسی)) و به جرم حمایت از ((محمد بن عبدالله)) و برادرش ((ابراهیم)) تحت تعقیب بودند، به سرعت روی بدین منطقه آوردند. پس از آن، این مهاجرتها رو به گستردگی نهاد.



طایف های سیدلر(میلی سیدلر) :

ملی و ملی سیدلر دو طایفه جداگانه هستند که افزاد دومی از سادات علوی هستند. علت و تاریخ ورود شان به منطقه معلوم نیست و در آمارهای قدیمی اسمی از این طایفه به چشم نمی خورد. احتمالاً از دیلم و گیلان که مدت ها محل تجمع سادات بوده به این منطقه آمده اند. ((قاشقاقشلاق تکله)) مراتع زمستانی و حوالی سراب مرتع تابستانی آنان است. از ریش سفیدان آن سید یوزباشی و سید روح الله قابل ذکرند. عده ای از این سادات بعدها جدا شده و طایفه ای به نام زارنجی تشکیل دادند که هم اکنون افراد آن در روستاهای هیبت لرُ لاچین و الهیارلو و غیره ساکن هستند و ریاست آنان با حاجی سید کریم فرازانه و فرزندش حاجی احمد فرزانه بود.

میلی:

قشلاق شان محلی روستاهای (تکه بولاغی) و (آأچاقوزیی) بود و ییلاق در اطراف سراب داشتند. از آخرین سرپرستان و ریش سفیدان این طایفه حاجی روح الله و ارشد را می توان نام برد(قلمی، ع، 1376، مغان در گستره تاریخ، انتشارات فرشاد، ص 384.

میلًی :

خویشاوند سیدلر و خلیفه لو بودند (تاپر، ریچارد، 1384، ترجمه اسدی ، حسن، تاریخ سیاسی، اجتماعی شاهسون های مغان، نشر اختران.

میلی:

یکی از تیره های ملی سیدلر است. طایفه سیدلر از طایفه سید زرینجی منشعب شده است (اسدی، ح، تاریخ سیاسی اجتماعی شاهسون های مغان.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۹
عین اله یوسفی سادات

نظرات  (۷)

۱۷ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۷ وطن خواه سادات اکبر
عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم خوشحال شدم که جنین مطالبی را درج نموده اید ولی ذکر منبع فراموش نشود
۲۱ دی ۹۴ ، ۱۷:۱۵ سیدعلیرضا رضائی
بسمه تعالی
سلام
ازمدیرمحترم سایت تشکرمیکنم این مطالب زیبارانوشتیدانشاء اله موفق باشیدوازاین مطالب خوب سادات رابهتربه مردم ایران و جهان بشناسیم درایران و تهران ازاعقاب وسادات ازنسل حضرت عباس ع مثل امامزاده سیدعلی قم و امامزاده سیدعبدالمهیمن بوشهر امامزاده عبداله و زید درتهران ودیگرنقاط ایران هم وجوددارد ه تا 33 نسل آقا قمربنی هاشم در تهران هم زندگی میکنندکه همگی دکتر مهندس  فو.ق لیسانس الهیات و قرآن وعلماء وتجارت وجودداشته و داردواین نسل پاک ازطریق خدیجه دخترامام سجاد ع که همسر عبیداله بن عباس بن علی بن ابیطالب بوده همگی سادات علوی حسینی میباشند که باعث افتخاراین سادات عزیزمیباشدلطفادرسایت بیادگارثبت فرمائید
باتشکر سیدعلیرضا رضائی نسل و نواده 33 قمربنی هاشم تهران
۱۳ اسفند ۹۵ ، ۱۲:۴۴ سید یاور سعادتمندی
با سلام خدمت مدیر محترم سایت بسیار جذاب  , جناب آقای سادات
میخواستم در مورد ارتباط سیدهای زارنجی در انگوت با روستایی زارنجی ازتوابع شهرستان میاندوآب بدانم آیا سادات بخش غربی آنگوت که زارنجی پسوند دارند از زارنجی مهاجرت کرده به این  منطقه آمدند.  وسوال دوم ، چگونه می توان شجره نامه خود را پیدا کرد؟ ممنون از لطفتان... سید یاور سعادتمندی زارنجی ،تلفن   09145356602 خیلی ممنون میشم تماس داشته باشیم ویا مطالب مرتبط و مطلوب را به ایمیل ویا با تلفن فوق به تلگرامم بگذارید. 
۲۹ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۶:۲۲ السید سهیل الموسوی

بسم الله 

 

السلام علیکم اجمعین . سایت شما و اطلاعات شما عالی و دقیق است اما این مطلب را اضافه کنید که هجرت سادات اقلب به ایران بود و به جنوب قربی چون خوزستان بوشهر و .. مهاجرت کردند و چون کشور عراق یکی از شهر های اجداد انها بود  رسومات انها در خوزستان برگزار میشود چون عرب. زبان  اصلی پدر و جد ما محمد بن عبد الله است و چون دشداشه و دله قهوه و مجلسیه و شیوخ و طایفه تشکیل دادند البته لازم به ذکر است تنها کسی که به پیامبر اکرم نزدیک و چون شیخ تمام سادات جهان است و زنده است شیخ الحضره السید صادق المضری که در سال ۱۳۹۹ در ماه مبارک رمضان در شب قدر به رحمت الله رفت بدون هیچ مرض و ناتوانی اذان صبج را در مسجد خود خاند و خابید و به خاب ابدی رفت البته وصیت او من را در مسجد خودم دفن کنید 

ادرس زیارتگاه از سید صادق المضری خوزستان خرمشهر کوتشیخ مسجد امام جعفر الصادق و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

۱۶ خرداد ۹۹ ، ۱۱:۴۸ روح الله ایزددوست سادات

با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار

از نوادگان سید سیف الله ایزددوست سادات هستم

ممنون و سپاس که طایفه ی میلی و سیدلر را به تمام دنیا معرفی کردید

روح الله ایزددوست سادات

 

سید رضا تقی زاده هستم اهل هیبت علیا پدر بزرگم سید قهرمان یا سید قهریش از سادات زارنجی

ببخشید سادات با این همه جمعیت و ریشه داشتن طایفه نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی